Majblomman kommenterar höstbudgeten
Majblommans målgrupp är mycket känslig för prisökningar. Det är ett av skälen till att vi är bekymrade över höstbudgeten, och dess avsaknad av kompensatoriska åtgärder med sikte på ekonomiskt utsatta barnfamiljer.
Tusentals ansökningar om ekonomiskt stöd till barn kommer just nu in till Majblomman från familjer som inte har råd med det mest nödvändiga. Och tendensen är sedan länge att ansökningarna handlar mer och mer om barns basala behov. Kläder och skor är vår allra största kategori när vi delar ut ekonomiskt stöd till enskilda barn. Den utveckling vi sett bekräftas också av den Sifo-mätning som Verian genomförde åt Majblomman med Rädda Barnen, Röda Korset och Hyresgästföreningen. Vår gemensamma rapport “Barnfamiljers ekonomiska svårigheter” visar tydligt att den förhöjda prisbilden och inflationen har pressat just barnfamiljer med låga inkomster i högre grad än andra.
Mot bakgrund av detta efterlyser Majblomman träffsäkra ekonomiska barnrättsreformer som snabbt och effektivt underlättar för de barnfamiljer som har det tuffast. Dessvärre kan vi konstatera att regeringen prioriterar ner barnfamiljer i ekonomisk utsatthet under 2025. Man fasar de facto ut det tillägg man varit klok nog att lägga till bostadsbidraget för barnfamiljer med låga inkomster. Vi kan också slå fast att man låter barnbidraget ligga kvar på samma nivå som 2018. Varken tilläggsstödet eller barnbidraget räknas upp årligen och tappar alltså i faktiskt kompensatorisk effekt i takt med inflation och prisökningar. Det innebär att vår målgrupp halkar efter än mer, vilket våra volontärer över hela landet som sagt bekräfter, varje dag.
Apropå regeringens miljöprioriteringar vill vi på Majblomman påminna om den reform vi har föreslagit, med fri kollektivtrafik för alla mellan 12 och 18 år på kvällar helger och lov. Den bygger på en investering om i sammanhanget blygsamma 564 miljoner kronor och har bieffekten att sänka växthusgasutsläppen i Sverige med 1 procent. Men vi kan konstatera att regeringen i stället för att satsa på barns fria rörlighet och rätt till en meningsfull fritid sänker drivmedelsskatterna med 3,17 miljarder 2025.