GruppansvarigHär hittar du svaren på de vanligaste frågorna för dig som är gruppansvarig och startar gruppkoder. Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss via formuläret längst ner på sidan så hjälper vi dig. Årets insamlingsperiod har förlängts och pågår från den 9 april till och med den 4 maj. Redovisningen pågår i appen från 5 maj till 19 maj. Frågor & svar om leveransernaVarför är blommorna försenade?Förseningarna beror på stora störningar i den globala fraktkedjan. Främst handlar det om fördröjningar i hamnar i Asien, där det osäkra världsläget och ökad tullhantering lett till långa väntetider.Varför producerade ni inte blommorna tidigare?I år tidigarelade vi produktionen med en hel månad för att förebygga eventuella förseningar. Trots detta har leveranserna försenats på grund av omständigheter som ligger utanför vår kontroll.Varför skjuter ni inte upp säljstarten?På grund av att påskloven infaller olika veckor runt om i landet har vi inte möjlighet att senarelägga säljstarten.När kommer blommorna?Beställningar som gjordes senast den 23 mars (deadline för beställningar) levereras senast onsdag vecka 15. Beställningar lagda efter den 23 mars levereras i samband med den andra leveransen, omkring den 20 april.Varför har vi inte fått hela vår beställning?För att alla lokalföreningar skulle få blommor till säljstarten har vi tillfälligt omfördelat vissa ordrar. Saknade delar av beställningen skickas automatiskt i den andra leveransen runt den 20 april.När kommer leverans 2 till lokalföreningarna?Ni kan förvänta er att få den andra leveransen runt den 20 april. Ni behöver inte göra någonting – leveransen sker automatiskt så snart blommorna har anlänt till vårt lager.Hur länge kan barnen sälja?För att kompensera för förseningarna har vi förlängt försäljningsperioden till och med den 4 maj. Den nya försäljningsperioden är 9 april – 4 maj.Frågor & svarHur gör man för att vara med och sälja majblommor?Man registrerar sig med en gruppkod som delas ut av en vuxen.Varför får jag inte appen att fungera?Uppdatera appen i Google play eller App Store för att kunna använda alla funktioner. Hur skapar jag en gruppkod?Här finns en instruktionsfilm hur du gör.Vi vill ändra försäljningssätt. Hur gör vi? Försäljningssättet kan ändras fram till 9 april. Kontakta Majblomman via formuläret.Hur gör vi om vi vill att all provision från barnens försäljning går till klassen?När barnen säljer majblommor så får de 10 procent av sin försäljning i provision, och gruppen får ytterligare 10 procent av barnets försäljning. Vissa klasser väljer att all provision ska gå till klassen istället för till det enskilda barnet. Fördelningen av provision kan ändras fram till 10 april. Kontakta Majblomman via formuläret.Vi har inte fått blommorna och materialet. Hur gör vi?Kontakta i första hand den lokala majblommeföreningen i er kommun, eller er kontaktperson. För vidare frågor, kontakta Majblomman via formuläret.Hur gör vi om vi önskar påfyllning av material?Kontakta i första hand den lokala majblommeföreningen i er kommun, eller er kontaktperson. För vidare frågor, kontakta Majblomman via formuläret.När kan barnen redovisa?Barnen redovisar sin försäljning i appen från 5 – 19 maj.Hur redovisar barnen?Redovisningen sker via appen eller sidan du skapade gruppkoder på.När får vi klassens provision?Provisionen betalas ut från lokalföreningen i början av juni.Hur får barnens sina provisioner?När barnet har redovisat i appen fyller de i telefonnummer och personnummer kopplat till Swish, och därefter swishas provisionen ut. Utbetalning sker ett par gånger i veckan.Hur hittar jag barnens QR-kod på gruppkodsidan?Logga in på insamling.majblomman.se och sök upp barnet. Vid sidan av barnets namn finns en QR-kod som du kan skriva ut.Vad gör vi med kontanter?Kontanter swishas in via länken under fliken ”Sälj blommor” i appen. Se instruktioner här. Fyll i och skicka in din fråga här För- och efternamn E-postadress (obligatoriskt) Ämne Din fråga