Majblomman kommenterar politikerveckan i Almedalen
I förra veckan avslutade Majblomman politikerveckan i Almedalen med vår ungdomsreporter Violas intervju med Johan Pehrson. I samtliga åtta intervjuer höll partiledarna med om att kollektivtrafik för barn och ungdomar liknar ett lotteri, där det gäller att ha turen att bo i rätt region/kommun alternativt ha föräldrar med resurser.
Enligt Majblommans nya undersökning, genomförd av Demoskop, saknas fri kollektivtrafik på sommarlovet för barn och ungodomar mellan 12 och 18 år, i mer än hälften av kommunerna. 22 procent erbjuder fri kollektivtrafik till alla i åldersgruppen. I 12 procent av kommunerna omfattas bara vissa. Med hjälp av Demoskop kan vi konstatera att mönstret har sett likadant ut de senaste åren.
Det råder som sagt enighet från vänster till höger om att tillgången till fri kollektivtrafik är ojämlik för barn och ungdomar på kvällar, helger och lov. Däremot är inte alla överens med Majblomman om att en nationell reform vore den bästa lösningen på problemet.
För Majblomman är utgångspunkten de ansökningar om ekonomiskt stöd till busskort som kommer in till våra lokalföreningar över hela landet. För har familjen inte råd med lovkort måste tonåringen i värsta fall tacka nej till sitt kommunala(!) sommarjobb. Ett dumsnålt upplägg där kommunen biter sig själv i svansen och omintetgör ungdomars förutsättningar att skaffa sig arbetslivserfarenhet och en egen ekonomi.
Ihop med forskare på RISE har Majblomman räknat ut att 564 miljoner skulle finansiera en nationell reform med fria kollektivtrafikresor för alla mellan 12 och 18 år på kvällar, helger och lov. “Kaffepengar” som en av partiledarna uttryckte det i Almedalen. Men viktiga medel som skulle bidra till fri rörlighet och indirekt säkerställa varje barns rätt till mer meningsfull fritid. Dessutom skulle vår reform få ner utsläppen av växthusgas med mer än 1 procent.
En återkommande respons bland Tidöpartierna under politikerveckan var att fri rörlighet i princip är positivt och att konkreta beräkningar uppskattas, men att frågan ägs av regionerna. I andra hand anförde flera partiledare att en kollektivtrafiksatsning för barn åtminstone inte är tillräckligt angelägen jämfört med annat, i tider präglade av inflation.
Vi på Majblomman menar tvärtom att 564 miljoner investerade i barns resor på kvällar, helger och lov skulle spara pengar och körtid för barnfamiljer och som dessutom minska utsläppen av växthusgaser. Ställer man vår föreslagna reform jämte till exempel sänkningarna av skatten på bensin och diesel (6,48 miljarder)* så blir det uppenbart att Sverige har råd. Men barnrättsfrågor tenderar att ges låg finanspolitisk prioritet i bistrare tider.
Vad gäller självstyret och det huvudsakligen regionala ansvaret för kollektivtrafiken, måste vi än en gång hänvisa till den lotteriliknande situation som har etablerats. Det är inte rimligt att barn måste ha turen att bo på rätt plats vid rätt tidpunkt för att få tillgång till buss och tunnelbana. Det behövs ett nationellt omtag för att ge barn och tonåringar jämlika förutsättningar över hela landet.
Se Violas intervjuer med partiledarna här.