Så hanteras ansökningar
Majblomman kan dela ut ekonomiskt stöd tack vare att barn runt om i Sverige säljer majblommor varje år. Ansökningarna om ekonomiskt stöd behandlas av den lokala majblommeföreningen där barnet som ansöker bor. Föreningen bedömer ansökan utifrån barnets behov och vad ekonomiskt stöd från Majblomman skulle innebära för barnet.
Detta påverkar hur ansökan bedöms
Hur mycket pengar som kan delas ut beror på hur många majblommor som har sålts genom den lokala föreningen. Detta gör att förutsättningarna för att dela ut pengar ser olika ut beroende på hur mycket pengar som samlats in där du bor. Det gör dessutom att förutsättningarna kan variera över tid för samma förening. Om pengarna i lokalföreningen är slut avslås ansökan.
När får jag svar på min ansökan?
Arbetet med att fatta beslut om ansökningar görs av volontärer i de lokala majblommeföreningarna som är engagerade på sin fritid, därför kan det ibland ta tid att få svar på sin ansökan och eventuella frågor.
Vissa lokalföreningar har ett sista ansökningsdatum, medan andra behandlar ansökningar löpande under året. Du får alltid ett skriftligt svar på din ansökan, oavsett om den beviljas eller inte.
Tystnadsplikt
Alla som tar emot och arbetar med ansökningar om ekonomiskt stöd hos Majblomman skriver under ett tystnadspliktsavtal. Material med personlig information som lämnats till Majblomman delas inte vidare till obehöriga. Personlig information förvaras så att obehörig inte kan ta del av den.
Har du frågor om din ansökan? Mejla din lokala majblommeförening. Du hittar mejladressen under din lokalförening, där också ansökningsblanketten finns.