Fri kollektivtrafik för barn och ungdomar
Kollektivtrafiken för barn och ungdomar i Sverige är ojämlik – några åker gratis och andra inte. Det liknar ett lotteri då fri kollektivtrafik beror på var du bor. Konsekvensen blir att många barn och ungdomar inte har möjlighet att ta sig till träningen eller extrajobbet, och andra tjuvåker. Majblomman efterlyser reform med fri kollektivtrafik för alla mellan 12 och 18 år på kvällar helger och lov.
I vår nya rapport har forskningsinstitutet RISE gjort beräkningar på att en sådan satsning skulle kosta till 591 miljoner kronor. Rapporten presenterar dessutom en ny forskningssammanställning. Studier från olika delar av världen ger belägg för att fri kollektivtrafik gynnar både barns utveckling och samhället.
Demoskops siffra
Investeringen som Majblomman vill se skulle kosta 591 miljoner kronor per år. Det kan jämföras med de sänkta skatterna på drivmedel, som beräknas minska statens intäkter med 3,17 miljarder 2025. Vi konstaterar samtidigt att Majblommans reform skulle innebära sparade biljettkostnader för barnfamiljer och ge bonuseffekter: slopad bilkörning på grund av minskat skjutsande och därmed mindre bränslekostnad.
Forskningsinstitutet RISE har i årets rapport hjälpt oss att kartlägga vetenskapliga studier från hela världen. De rön som kommer fram ur detta bekräftar att fri kollektivtrafik för alla barn och unga motverkar transportfattigdom. Det främjar barns tillgång till en meningsfull fritid, ökar deras självförtroende, självständighet och trygghet. Det leder till social inkludering och mer jämlikhet bland ungdomar. Kartläggningen gör tydligt att fri kollektivtrafik inte leder till att barn blir inaktiva. Tvärtom leder fria resor till ökad fysisk aktivitet totalt sett.
Forskningen visar också att så kallad behovsprövning har en stigmatiserande effekt på barn från familjer med svag ekonomi och att dess administration är fördyrande. Den minskade körningen skulle dessutom resultera i att Sverige totala växthusgasutsläpp skulle minska med 1,04 procent.
Underlag för vår rapport
Forskningsinstitutet RISE:s beräkningar på vad Majblommans kollektivtrafikreform skulle kosta.
Läs vår nya rapport!
Debattartikel i Dagens samälle
”Fria resor är en säker investering i unga” – Dagens samhälle 17 januari, 2024
Majblommans tidigare rapporter om kollektivtrafiken